Social Icons

Pages

Tuesday, July 6, 2010

Jangan remehkan amalan yg ikhlas!

أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ قَرَصَتْ نَمْلَةٌ نَبِيًّا مِنْ الْأَنْبِيَاءِ فَأَمَرَ بِقَرْيَةِ النَّمْلِ فَأُحْرِقَتْ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنْ قَرَصَتْكَ نَمْلَةٌ أَحْرَقْتَ أُمَّةً مِنْ الْأُمَمِ تُسَبِّحُ

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Seekor semut menyengat salah seorang Nabi. Nabi itupun menyuruh mencari sarang semut itu lalu dibakar. Allah lalu menurunkan wahyu kepada Nabi itu: “Sesungguhnya hanya seekor semut yang menyengat engkau dan engkau bakar salah satu umat yang bertasbih kepada Tuhan!” Riwayat Bukhari

Walaupun yang dianiaya itu hanyalah seekor semut yang kecil pada pandangan manusia tetapi ia tetap salah satu ciptaan tuhan yang Maha Agung, bukan sahaja semut akan tetapi semua makhluk tuhan lain juga begitu. Mereka yang mengerti akan hakikat penciptaan dengan sebenar-benarnya (sifat ini biasanya dimiliki oleh para kekasih Allah iaitu orang-orang yang arif), mereka akan lebih mengasihi dan menghargai semua ciptaan Allah berbanding dengan orang lain.

Disebutkan bahawa Allah mewahyukan kepada Nabi Musa as.: Tahukah Kamu mengapakah Aku mengangkat engkau sebagai Nabi yang terus mendengar kalamKu? Jawab Musa: Engkau yang lebih mengetahui. Bersabda Tuhan: Ketika Aku larikan semua kambing Nabi Syuaib yang kau pelihara itu, sehingga dengan susah payah engkau mengejar kambing-kambing itu untuk mengembalikannya, tetapi kemudian setelah kembali semuanya engkau tidak merasa jengkel marah, maka itulah sebabnya.

Dalam Hadith lain diceritakan, seorang pelacur yang memberi minum kepada anjing, tiba-tiba Allah bersyukur kepadanya dan mengampunkan semua dosanya. Demikianlah kehormatan dari kurnia-kurnia besar dari Allah itu, tidak dapat dicapai oleh manusia, dan selalu diberikan oleh Allah secara tiba-tiba, supaya tidak ada orang berbangga dengan amal perbuatannya.

Kasihani lah dirimu dan semua makhluk tuhan disekeliling mu, semuga Allah mengasihimu dan membuka bagimu jalan bagi mengetahui pelbagai rahsia penciptaan dan kehidupan. Tidak dibukakan oleh Allah melainkan kepada mereka yang sangat beruntung di dunia dan akhirat.

If you wish to travel far and fast, travel light. Take off all your envies, jealousies, unforgiveness, selfishness, and fears - Glenn Clark

7 comments:

Afida Anuar said...

Salam Rbain..

saya pernah terbaca, sayangilah seluruh penduduk bumi, insyaAllah kita akan disayangi seluruh penduduk langit...

Afida Anuar said...

WaAllahulam..

Rbin said...

Apa yang Fida sebut secara perinsipnya amat tepat sekali. Tetapi untuk melakukan secara praktik amatlah sukar dan payah, sbb sifat ego dan pentingkan diri perlu dahulu dikikis. Mcm mana nak buang?

Semua orang mcm takut aje nak express kommen kat sini..Hehehe

zakir932 said...

assalamualaikum...,

di petik dari kata-kata Oleh M. R. Bawa Muhaiyaddeen

Anakku, selama kau begitu kuat terikat kepada sesuatu dan memfokuskan cintamu pada sesuatu itu, selama itu pula kau tidak akan menemukan True Love. Cintamu adalah Selfish Love, cinta yang mengharapkan, cinta karena menguntungkanmu. Cinta yang akan luntur ketika sesuatu yang kau cintai itu berubah. Dengan cinta seperti ini kau ibaratnya sedang mengaspal jalan. Kau tebarkan pasir di atas sebuah jalan untuk meninggikannya. Lalu kau keraskan dan kau lapisi atasnya dengan aspal. Pada awalnya tampak bagus, kuat, dan nyaman dilewati. Setiap hari kendaraan lewat di atasnya. Dan musim pun berubah, ketika hujan turun dengan derasnya, dan truk-truk besar melintasinya. Lapisannya mengelupas, dan lama-lama tampak lah lobang di atas jalan itu. Cinta yang bukan True Love, adalah cinta yang seperti ini, yang akan berubah ketika sesuatu yang kau cintai itu berubah. Kau harus memahami hal ini, anakku.
: : : : : : : :
Sekarang lihatlah, bagaimana Tuhanmu memberikan cinta-Nya. Dia mencintai setiap yang hidup, dengan cinta (rahmaniyyah) yang sama, tidak membeda-bedakan. Manusia yang menyembah-Nya dan manusia yang menghina-Nya, semua diberi-Nya kehidupan. Kekuasaan-Nya ada di setiap yang hidup. Dia tidak meninggalkan makhluk-Nya, hanya karena si makhluk tidak lagi percaya kepadanya. Jika Dia hanya mencintai mereka yang menyembah-Nya saja, maka Dia pilih kasih, Dia memberi cinta yang berharap, mencintai karena disembah. Dia tidak begitu, dia tetap mencintai setiap ciptaan-Nya. Itulah True Love. Cinta yang tak pernah berubah, walau yang dicintai berubah. Itulah cinta kepunyaan Tuhan. Anakku, kau harus menyematkan cinta sejati ini dalam dirimu. Tanam bibitnya, pupuk agar subur, dan tebarkan bunga dan buahnya ke alam di sekitarmu.

zakir932 said...

macam mana nak buang

kalau ikut fikir jangan sekali ditanya macam mana nak buang terus buang ajer.....

kalu terus bertanya pasti esoknya menunggu jawapan.Dan terus menunggu hingga puas pada nafsu dan akal. Namun jika hari ni bermula membuang egois pasti esok kita belajar dan mengenal egois lalu yakin seperti mana kata tuan dahulu DALAM GOOGLE TALK ..... LA MAUJUD BI HAQQILLAHLAH...
bukan pakaian ku tapi pakaianNya...

Rbin said...

Terima kasih Zakir dengan ulasan yang panjang lebar berkenaaan True Love disebut juga sebagai Unconditional Love. Cinta tanpa syarat.

Sangat baik sekali jawapan kepada persoalan "Bagaimana membuang ego dan pentingkan diri".

Semuga memberi manfaat untuk semua...

Afida Anuar said...

Bukan takut Rbain...tapi... segan kut..hehe